Popularne posty

sobota, 6 lipca 2013

Złoto

Złoto
To jest mój pierwszy minerał 

Złoto (Au, łac. aurum) – pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 79. Złoto jest ciężkim, miękkim i błyszczącym metalem, będącym najbardziej kowalnym i ciągliwym spośród wszystkich znanych metali. Czyste złoto ma jasnożółty kolor i wyraźny połysk, nie utlenia się w wodzie czy powietrzu. Chemicznie złoto należy do metali przejściowych i pierwiastków grupy 11. Za wyjątkiem helowców (tzw. gazów szlachetnych) złoto jest najmniej reaktywnym pierwiastkiem. Złoto długo przed okresem spisanej historii było drogocennym i poszukiwanym metalem szlachetnym używanym w biciu monet, jubilerstwie, sztuce i zdobieniach


złoża pierwotne – związane z wysokotemperaturowymi żyłami hydrotermalnymi, przecinającymi skały wylewne, z żyłami kwarcowymi i skałami metamorficznymi. Bywa spotykane z kwarcem, pirytem, chalkopirytem, galeną, sfalerytem, barytem, fluorytem, srebrem rodzimym
złoża wtórne – związane ze skałami okruchowymi, powstałymi wskutek niszczenia wcześniejszych złóż pierwotnych. Znajdowane jest w aluwialnych piaskach i żwirach, a także w piaskowcach i zlepieńcach.
Miejsca występowania:
na świecie:


  •  Republika Południowej Afryki – okolice Johannesburga (zasoby oceniane na około 70 tys. ton)
  •  Rosja – Ałdan, Kołyma, Ural
  •  Australia – Kalgoorlie
  •  Chiny
  •  Stany Zjednoczone
  •  Kanada
  •  Indonezja – Grasberg, Ertsberg
  •  Uzbekistan
  •  Peru
  •  Ghana
  •  Kirgistan


1 komentarz:

  1. TO TEŻ MÓJ PIERWSZY MINERAŁ!! Z gazety co? Minerały i kamienie szlachetne, cały czas ją mam.. Kupiłam tylko 1 numer, 2 zapomniałam kupić, a potem były już drogie.. Zaczęłam kolekcjonować minerały, po tym jak przeczytałam tą gazetę i zobaczyłam jakie są fajne.. Mamy sporo wspólnego :D

    OdpowiedzUsuń